Khamis, 9 September 2010

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


DAP strongly condemns a plan by a Christian pastor in the United States to burn copies of Al-Quran

Posted: 08 Sep 2010 09:42 PM PDT

DAP strongly condemns a plan by a Christian pastor in the United States to burn copies of Al-Quran to mark the terrorist attack by Al-Qaeda on September 11, that wiped out the famed Twin Towers of New York. Such acts will only breed more hate and violence among people of different faiths.

DAP is against any form of hate crime, racism and extreme religious act whether it is committed locally or internationally. We stand for dialogues, consultation and debates rather than violence and extremism.

We call on all Malaysians regardless of race and religion to condemn this dangerous and moronic act of desecrating copies of the holy book of Quran. The American authorities must prevent this proposed burning of the Quran from happening so as not to inflame sentiments amongst Muslims especially when they are celebrating the holy Hari Raya Aidilfitri.

The American pastor Terry Jones had claimed that he wanted to "to send a message to radical Islam that we will not tolerate their behavior." However, he is mistaking the tree for the forest. His ridiculous plan will not only anger Muslims globally. drive moderate Muslims away and also distort the peaceful image of Christianity that preaches love and respects all faiths.

While terrorism, whether committed by religious fanatics or by state sponsorship, must be condemned; the idea of burning the Quran – the holy book for more than a billion Muslims all over the world – is just outrageous and unacceptable.

DAP feels that the proper way to commemorate the anniversary of the 911 attacks "is to offer solidarity with those affected by the attacks and pray for them" by ensuring that it will never be repeated again.

I am confident that all Christians as well as people of different faiths in Malaysia will honour the memory of those who perished on September 11 with prayers, solidarity and a common resolve towards peace, justice and respect in a shared society. We must also strengthen our resolve to combat terrorism and violence committed in the name of religion.

To Muslims in Malaysia and everywhere else, we offer our sincere friendship and solidarity against any form of attacks on the sacred faith. May these holy months of Ramadan and Syawal bring us peace, joy and love. Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Perutusan Hari Raya Aidilfitri 1431H

Posted: 08 Sep 2010 09:41 PM PDT

Kerajaan Negeri Akan Berusaha Untuk Martabatkan Rakyat Pulau Pinang Dan Orang Melayu Memiliki Daya Dinamik, Daya Kepakaran Dan Daya Usahawanan.

Salam Hari Raya Aidil Fitri 1431H saya hulurkan kepada semua umat Islam di Malaysia serta selamat bercuti kepada semua warga Malaysia. Semoga 1 Syawal yang mulia ini dapat memberi berkat dan rahmat buat kita semua.

Sempena Syawal sebagai bulan suci bagi umat Islam untuk membersihkan diri dari segala gejala buruk, saya dengan rasa rendah diri ingin memohon maaf jika ada salah silap yang sememangnya tidak disengajakan.

Untuk itu, saya harap kita dapat bersama-sama kembali kepada sifat kemanusiaan yang jujur dan ikhlas dengan membuang sifat-sifat keji seperti perkauman dan keagamaan yang melampau. Bagi saya, agama membawa kebaikan insan dan bukannya pencetus kepada sikap benci-membenci. Kasih sayang antara jiran, antara sahabat, malah antara penyokong politik yang berbeza fahaman adalah penting kerana kita semua adalah sama dan setaraf sebagai manusia.

Sebarang perbezaan fahaman politik boleh dibincang atau dibahaskan, bukannya dibenci atau dihina; bukannya dikenakan tindakan undang-undang atau didiskriminasikan oleh mereka yang berkuasa.

Kata-kata perkauman yang meghina maruah dan harga diri warga Malaysia perlu dihentikan serta-merta. Tuduh-menuduh antara kaum dan agama tidak akan dapat merapatkan hubungan kita sebagai rakyat yang cintakan Malaysia.

Saya sedih kerana sepanjang bulan Ramadan yang mulia lalu, masih ada anasir-anasir yang sanggup mencemarkan kesucian bulan puasa dengan fitnah dan pembohongan perkauman dan agama di mana saya sendiri sekali lagi menjadi mangsanya. Sedih sungguh apabila kemurnian Ramadan dikotorkan oleh segelintir manusia yang gelap hati mereka.

Saya berharap Perdana Menteri dan Kerajaan Pusat yang telah berjanji untuk menangani masalah perkauman supaya benar-benar berani melaksanakan langkah-langkah tegas. Tidak boleh ada pilih kasih. Yang bersalah, sama ada dari kalangan orang Melayu, Cina, India, Kadazandusun, Iban dan sebagainya atau pun dari kalangan penganut apa-apa agama, perlu dikenakan tindakan tegas mengikut undang-undang atas prinsip keadilan.

Memerangi masalah perkauman dan amalan agama yang ekstrem bukan sekadar soal politik kepartian. Ia adalah isu nasional yang harus ditangani bersama oleh setiap warga yang prihatin kepada keadilan dan demokrasi.

Di negeri Pulau Pinang, kerajaan negeri akan berusaha untuk martabatkan rakyat Pulau Pinang dan orang Melayu memiliki daya dinamik, daya kepakaran dan daya keusahawanan. Peruntukan untuk hal ehwal Islam telah bertambah daripada RM 12.5 juta pada 2008 kepada RM 24.3 juta pada 2010. Di antara langkah yang diambil oleh kerajaan negeri adalah:

a) mengadakan tender terbuka di mana kontraktor Melayu biasa menunjukkan kebolehan berdaya saing dengan kontraktor lain dengan kontraktor Melayu biasa memenangi kebanyakan tender. Jelas hanya kontraktor UMNO sahaja yang tidak dapat berdaya saing.

b) menubuhkan Majlis Sains Pulau Pinang yang menggalakkan pelajar pintar dan menubuhkan Penang Tech Center yang menonjolkan pencapaian industri di sini agar menjadikan Pulau Pinang sebagai pusat kecemeralangan sains dan teknologi; dan

c) memberikan bantuan kewangan kepada Sekolah Agama Rakyat, elaun dan duit raya kepada guru kafa dan mengiktiraf para huffaz;

d) menubuhkan Hab Pendidikan Pulau Pinang untuk menggalakkan universiti terkemuka dunia termasuk dalam Islam untuk mendirikan kampus cawangan;

e) memberikan bantuan mikro-kredit tanpa faedah kepada peniaga-peniaga kecil dan mengurangkan bayaran lesen penjaja dan nelayan sebanyak 50%

Semoga semangat Syawal akan membuka hati kita untuk menerima hakikat bahawa kita adalah warga yang bersaudara dalam satu negara yang sama-sama kita bina dan hidup bersama. Ikhlas dari saya, maaf zahir dan batin.

Perutusan Aidilfitri daripada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng

Posted: 08 Sep 2010 07:04 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan