Khamis, 8 Julai 2010

Charles Santiago

Charles Santiago


柔佛三人再命丧警枪下:26团体痛斥总警长下台

Posted: 08 Jul 2010 06:01 AM PDT

Source: MerdekaReview

作者/本刊黄书琪 Jul 08, 2010 03:57:23 pm

【本刊黄书琪撰述/摄影】警方枪下亡魂有多少?又有家属向国会议员、首相陈情,三名印裔及马来裔青年逾2008年至2009年期间,遭柔佛州警方射杀丧命,警方以自卫为由捍卫开枪举动,惟无法让家属信服,其中一名18岁马来少年的母亲今抵国会,递交请愿书,希望民主行动党国会领袖林吉祥可以代为申冤。

14岁马来少年阿密努拉希(Aminulrasyid Amzah)遭警方枪击毙命的案件都还没落幕,又有民众上京陈情,为命丧警枪下的青年申冤。

马来西亚人民之声柔佛分会今天前往国会,递交26个柔佛州党团签署的陈情书,希望透过民主行动党国会领袖林吉祥,向首相纳吉提出三项要求,即:

一、命令全国总警长立即辞职,并向涉及警员采取法律行动;
二、成立皇家委员会调查所有警方的枪击毙命案件。
三、成立独立警方投诉及违例委员会(IPCMC)监督警方滥权状况。

林吉祥接下陈情书后表示,他将会代为向首相纳吉说明此事,要求首相给予合理交代。

根据陈情书,在2008年10月20日凌晨三时左右,于新山的柔佛花园(Taman Johor),三名30岁左右印裔青年奥古斯丁(Augustine A/L Mahamenathan)、贾卡迪山(M. Jagathesan)及西华(Siva)先后被四名警察开枪射杀。

前两人身中多枪当场毙命,第三人从枪口下幸运逃生。其中一名死者家属提供的文件显示,死亡原因是胸口及腹部中枪而毙命。警方宣称他们怀疑死者为劫匪因而上前盘问,而该三名男子却用巴冷刀及屠刀攻击警察,所以警方开枪自卫。

质疑警方说辞

不过,根据奥古斯丁的哥哥贾丁(Justin A/L Mahamenethan)及生还者西华反映,上述三人于当日凌晨时分一同到柔佛花园的地下跑马机店。大约凌晨一时,四名便衣警察到来,出示证件后便把三人扣上手铐。

接着,便衣警察先把奥古斯丁拖出店外,西华及贾卡迪山则留在店里。随后西华听到从店外传来数响枪声。过后,西华及贾卡迪山也被拖出店外。他们被解除手铐,并被命令往前逃跑,而四名便衣警察在后面开枪。贾卡迪山不幸中弹倒下,而西华则侥幸逃脱。西华逃脱枪口之后,在离开案发现场不远处,看到便衣警察还在向已经被射倒地的贾卡迪山的身上继续连开数枪。

第一名受害者哥哥贾丁,因为不满警方所给的说辞,所以报案要求针对此案件展开调查。直到现在,没有任何进展。

18岁少年遭警方击毙

另外一宗案件则是发生在2009年10月20日,地点位于柔佛再也花园(Taman Johor Jaya)通往巴西古当的路上,一名年仅18岁的马来青年莫哈末阿夫汉(Mohd Afham Arin)及其同龄友人莫哈末菲道斯(Mohd Firdaus bin Marsawi)共乘一辆摩托,遭三名便衣警察追逐并开枪击毙。

陈情书内指出,莫哈末阿夫汉遭警方一枪击中心脏大动脉而死王亡。警方在案发隔日召开新闻发布会宣称,三名分别乘坐三辆摩托的警察当天企图拦截莫哈末阿夫汉及莫哈末菲道斯共乘摩托车,警方怀疑他俩涉及发生在柔佛再也花园的抢劫案。因为乘坐摩托车后座的莫哈末菲道斯企图用剑袭警,警方被逼开枪自卫而杀死了莫哈末阿夫汉。莫哈末菲道斯当时逃脱遭受枪杀的厄运。

莫哈末菲道斯在2010年1月7日立下一份宣誓书表示,他们并没有用剑袭警,也不是警方所说的抢劫犯。他是在2009年10月19日晚上与莫哈末阿夫汉及一名友人一起在巴西古当森德综合镇(Taman Scientex)共进晚餐后,乘莫哈末的摩托一起前往莫哈末阿夫汉姐姐位于福林园(Taman Daya)的住家。

他们在柔佛再也花园前的一处红绿灯,遇上骑着三辆摩托的三名陌生男子,后者指示他们停下。由于他们害怕这三人是抢劫犯,所以不敢停下。随后其中一名陌生男子向他们高喊"警察!警察!警察!"并企图截停他们,当时,这三名警察并没有身穿制服。因此,莫哈末阿夫汉及莫哈末菲道斯不敢停车受检。

之后,二人加速往巴西古当方向驶去,大约半个小时后,莫哈末菲道斯听到摩托后方传来一响枪声。他马上举起双手表示投降,但接着他又听到第二响枪声,过后双双摔倒在地上。

可是摔在不同方向。莫哈末菲道斯在摔倒后,被其中一名陌生人用枪指着,他马上站起来,并再次举手投降。由于害怕,他慌张地向后退,结果不小心跌下后方斜坡草丛中。莫哈末菲道斯趁机逃走,然后在一个公共电话亭致电给友人要求对方来接他。过后便没有莫哈末阿夫汉的任何消息。他隔天照常上班,在中午12时接获莫哈末阿夫汉家属的电话通知,才知道莫哈末阿夫汉已被警方枪杀死亡。

死者莫哈末阿夫汉的母亲莎比雅(Sapiah Md Elah,右图)今日亲到国会,并递交陈情书给林吉祥,她在谈及其亡子时泪洒记者会现场,哭求政府还子清白,昭雪冤情,把涉案者依法处置。


Eksploitasi seksual kaum wanita Penan di Sarawak

Posted: 08 Jul 2010 05:53 AM PDT

Source: MerdekaReview

Kumpulan Sokongan Penan | Jul 07, 2010 12:41:22 pm<!–

 Pada September 2009, Laporan Jawatankuasa Bertindak Peringkat Kebangsaan Bagi Menyiasat Dakwaan Penderaan Seksual Terhadap Wanita Kaum Penan di Sarawak yang ditubuhkan oleh Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat mengesahkan bahawa penderaan sekual dan eksplotasi kaum wanita Penan di Sarawak sememangnya berlaku.  Ini adalah ekoran publisiti meluas akhbar tempatan pada September 2008 berdasarkan maklumat laporan Bruno Manser Fund dan laporan-laporan lain yang mendakwa bahawa wujud keganasan seksual terhadap kaum Penan.

Walau bagaimanapun, tindakan untuk menuntut keadilan bagi kaum wanita Penan yang diperkosa adalah kurang memuaskan.

Misi ini ditubuhkan untuk membuat siasatan lanjut mengenai situasi kaum Penan di Sarawak bagi mengenalpasti kewujudan keganasan seksual dan eksploitasi seks yang tersebar luas dan faktor-faktor yang menyebabkan situasi ini berlaku.  Misi ini juga menyenaraikan cadangan-cadangan wajar kepada pihak berkuasa yang relevan untuk menangani isu ini.

Misi ini telah melawat tiga komuniti kaum Penan dan satu komuniti kaum Kenyah.  Melalui keterangan dari 13 wakil komuniti Penan, didapati bahawa tujuh kes keganasan seksual baru berlaku.  Bentuk keganasan-keganasan yang dinyatakan adalah rogol, serangan, menculik, kahwin paksaan, keganasan rumahtangga, dan ugutan.

Laporan ini menegaskan bahawa kes-kes yang dikenalpasti ini hanya daripada  sebuah kawasan kecil di Sarawak.  Terdapat beratus-ratus lagi orang Penan dan Orang Asal yang terpaksa hidup dalam kemiskinan di seluruh Sarawak, dan pastinya keganasan seksual di kawasan yang lain juga berlaku.  Situasi ini adalah amat serius dan tiada alasan yang wajar bagi pihak berkuasa menafikan bahawa keadaan ini berlaku dan tidak mengambil tindakan yang sepatutnya. 

Misi ini juga mendokumenkan masalah-masalah yang lain yang dihadapi oleh kaum Penan supaya konteks keganasan seksual dan eksploitasi seks boleh difahami.

Konteks yang diulaskan dalam laporan ini adalah seperti:-

1. Rampasan tanah dan kehilangan hak tanah yang menjejaskan keselamatan, autonomi, pendapatan, dan kesinambungan budaya kaum Penan.

2. Perjuangan melindungi hak tanah dan budaya kaum Penan seterusnya mencetuskan konflik antara mereka dan pihak berkuasa negeri dan syarikat pembalakan yang menyebabkan keganasan terhadap kaum Penan.

3. Ini adalah akibat polisi “pembangunan” negeri Sarawak yang mengalakkan eksploitasi tanah dan hutan untuk keuntungan komersial yang mengakibatkan cara kehidupan kaum Penan terjejas.

4. Hak pembangunan kaum Penan seperti yang diiktiraf dalam konvensyen antarabangsa seperti UNDRIP dinafikan oleh pihak berkuasa yang mengenepikan pendapat kaum Penan dan Orang Asal.

5. Tiada alternatif atau sokongan diberi kepada kaum Penan yang telah hilang tanah dan hutan yang mengakibatkan kehilangan makanan, bekalan air bersih, sumber bahan untuk pembinaan, ubat (tumbuhan).

6. Hak pembangunan kaum Penan juga dijejaskan oleh penafian hak kewarganegaraan seperti pendaftaran kad pengenalan.  Ini bermaksud merekea tidak boleh mendapat kemudahan asas dan hak-hak lain seperti hak untuk mengundi.

7. Ada bukti bahawa masalah isu bekalan kemudahan asas seperti kesihatan dan pendidikan.  Isu kadar keciciran dan ketidakhadiran kelas yang tinggi disebabkan oleh tiada sokongan untuk belajar bahasa Melayu.  Kurikulum sekolah tidak sensitif terhadap masalah murid Penan.  Kes buli yang menyebabkan kurang keyakinan diri antara murid Penan juga dilaporkan.

8. Walaupun kerajaan negeri Sarawak telah memberi banyak peruntukan dan kemudahan asas kepada kaum Penan, realitinya adalah bahawa majoriti kaum Penan hidup dalam kemiskinan yang melampau?

9. Kemiskinan antara kaum Penan menyebabkan mereka mudah menjadi mangsa eksploitasi dan hidup bergantungan.

10. Kaum Penan terpaksa bergantung kepada orang luar seperti syarikat pembalakan yang mencerobohi tanah mereka.  Kesemua tujuh kes keganasan seksual yang baru mendakwa pekerja kilang balak sebagai penjenayah.

11. Pihak berkuasa negeri mengabaikan kebimbangan dan kerunsingan kaum Penan, dan menghina mereka yang cuba membangkitkan isu-isu komuniti menyebabkan orang Penan merasa ditindas dan makin terpinggir.  Pihak NGO yang cuba membantu juga diserang atau dituduh campurtangan.

Laporan ini bukan yang pertama untuk mendedahkan cara hak asasi kaum Penan dan orang asal/orang asli di Malaysia telah dijejaskan secara sistematik oleh polisi pihak kerajaan negeri dan persekutuan.  Laporan ini mendakwa bahawa pihak kerajaan tidak menghormati hak asasi kaum Penan untuk mengarah dan mengawal arus pembangunan.  Kehilangan hak-hak tanah adat pribumi mereka, termasuklah sumber-sumber tanaman, bahan makanan dan tempat memburu tradisional telah membiarkan mereka hidup dalam kebuluran, bergantungan dan terpinggir.  Selain daripada menyiasat kes penderaan seksual, isu-isu lain seperti kemiskinan mesti diberi perhatian juga kalau isu penderaan seksual wanita Penan hendak dielakkan.

Laporan ini juga menegaskan bahawa penyelesaian jangka masa panjang mesti bermula dari pembatalan lesen pembalakan, dan pengiktirafan semua hak asasi kaum Penan dengan sepenuhnya.  Menghormati hak asasi kaum Penan adalah wajib di bawah kesemua perjanjian antarabangsa yang telah diiktiraf oleh Malaysia seperti Deklarasi Bangsa-Bangsa Bersatu Hak Orang Pribumi (UNDRIP), Konvensyen mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi terhadap Wanita (CEDAW) dan Konvensyen mengenai Hak kanak-Kanak (CRC).  

Peminggiran sistematik masyarakat Penan telah didokumentasikan oleh pelbagai pihak, tetapi tindakan yang diambil kurang memuaskan.  Situasi kaum Penan, termasuk wanita kian merosot dan kita tidak boleh menunggu lima tahun atau sepuluh tahun untuk satu laporan yang lain untuk bertindak.  Marilah kita semua bekerjasama untuk memastikan ini tidak akan berlaku.

*Ringkasan Eksekutif yang berjudul “Konteks Luas Eksploitasi Seksual Kaum Wanita Penan di Baram Tengah dan Hulu Baram Sarawak Malaysia“, sebuah misi siasatan bebas oleh Kumpulan Sokongan Penan (Penan Support Group), FORUM-ASIA dan Asian Indigenous Women's Network (AIWN).


Petisyen 26 parti politik dan NGO Johor kepada PM

Posted: 08 Jul 2010 05:44 AM PDT

Source: Merdeka Review

Jul 08, 2010 07:54:44 pm

 Kerajaan wajib bertanggungjawab ke atas tindakan pihak polis sering melepaskan tembakan sesuka hati dan sikap polis yang tidak mengendahkan nyawa rakyat

Kami, 26 parti politik dan pertubuhan masyarakat Negeri Johor berasa terkejut dan cukup benci terhadap kes kematian suspek disebabkan oleh tembakan polis yang sering berlaku kebelakangan ini.  Kami juga berasa terkejut dan cukup benci terhadap cara pihak berkenaan menangani kes-kes sebegini.  Tanpa saluran lain, pihak kami terpaksa menghantar petisyen kepada Perdana Menteri.

Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) cawangan Johor Bahru telah menerima dua aduan tentang pembunuhan rakyat jelata oleh tembakan polis.  Berikut merupakan keterangan peristiwa berkaitan dua kes tersebut:-

1. Pada 20hb Oktober 2008, lebih kurang pukul 3 pagi, tiga pemuda berketurunan India yang berumur lebih kurang 30 tahun, Augustin A/L Mahamenathan, M. Jagathesan dan Siva telah diserang oleh polis dengan tembakan di Taman Johor.  Augustine dan Jagathesan terbunuh di tempat kejadian manakala Siva berjaya melarikan diri.  Mengikut sijil kematian<1> yang ditunjukkan oleh keluarga Augustine, dia mati kerana kecederaan sebab tembakan di dada dan abdomen.  Pihak polis mendakwa pihaknya melepaskan tembakan untuk mempertahankan diri kerana mangsa cuba menetak anggota polis dengan pisau pemotong daging dan parang semasa ditahan oleh polis kerana disyaki terbabit dalam kes samun.<2>
 
Menurut Justin A/L Mahamenathan (abang kepada mendiang Augustine) dan Siva yang berjaya melarikan diri, ketiga-tiga mangsa berteman ke sebuah kedai perjudian haram yang terletak di Taman Johor.  Lebih kurang jam 1 pagi, empat orang anggota polis yang berpakaian biasa telah masuk ke kedai tersebut dan menggari ketiga-tiga mangsa selepas tunjukkan kad kuasa polis.  Augustine diheret keluar oleh polis, manakala Siva dan Jaganathan masih berada dalam kedai.  Kedengaran beberapa das tembakan dari luar kedai sejurus selepas itu.  Siva dan Jaganathan turut diheret keluar dari kedai selepas itu.  Gari mereka kemudiannya dibuka dan mereka diarahkan melarikan diri manakala empat anggota polis yang terbabit pula melepaskan tembakan dari belakang.  Jagathesan terkena tembakan dan jatuh ke atas lantai manakala Siva berjaya melarikan diri.  Menurut Siva, anggota polis terus melepaskan tembakan ke arah Jagathesan yang telah jatuh.
 
2. Pada 20hb Oktober 2009, seorang remaja Melayu, Mohd Afham Bin Arin, 18 tahun, menunggang motosikal bersama Mohd Firdaus Bin Marsawai yang juga berumur 18 tahun telah dikejar dan ditembak mati oleh 3 orang polis yang berpakaian biasa semasa dalam perjalanan dari Taman Johor Jaya ke Pasir Gudang.  Mohd Afham mati kerana kecederaan yang berpunca daripada tembakan pistol di arteri jantung<3>.  Pihak polis mendakwa, dalam sidang akbar keesokan harinya, bahawa 3 polis peronda bermotosikal cuba menahan motosikal yang dinaiki oleh Mohd Afham dan Mohd Firdaus kerana mereka disyaki terlibat dalam kes ragut yang berlaku di Taman Johor Jaya.  Pihak polis melepaskan tembakan atas alasan mempertahankan diri kerana pembonceng motosikal iaitu Mohd Fridaus melibas pedang terhadap anggota polis. Insiden berakhir dengan Mohd Afham terbunuh manakala Mohd Firdaus berjaya melarikan diri<4>.
 
Mohd Fridaus telah membuat satu akuan sumpah pada 7 Januari 2010, yang menyatakan mangsa dan dia tidak pernah menyerang polis dengan pedang, dan mereka juga bukan “peragut” yang disifatkan oleh pihak polis.  Pada 19 Oktober 2009, selepas makan malam di Taman Scientex dengan kawan, Mohd Afham dan Mohd Firdaus telah menunggang sebuah motosikal menuju ke rumah kakak Mohd Afham di Taman Daya.

Semasa tiba di lampu isyarat depan Taman Johor Jaya, mereka didatangi tiga buah motosikal yang ditunggang oleh tiga lelaki yang tidak dikenali.  Tiga lelaki tersebut cuba memperhentikan motosikal mereka.  Mereka tidak berhenti kerana beranggapan tiga lelaki itu adalah perompak.  Salah seorang dari tiga lelaki tersebut telah meneriak “Polis! Polis! Polis” terhadap mereka.  Oleh kerana tiga lelaki itu tidak beruniform dan tidak tunjukan kad kuasa polis, maka mereka tidak berani hentikan motosikal.

Mereka terus memecut ke arah Pasir Gudang.  Selepas lebih kurang setengah jam kejar-mengejar, Mohd Firdaus kedengaran satu das tembakan dari belakang dan dia terus mengangkat tangan sebagai tanda serah diri.  Dia kedengaran das tembakan kedua, mangsa dan dia terus jatuh dari motosikal ke arah yang berbeza.  Sekali lagi tembakan kedengaran.  Sepucuk pistol diacukan kearah Mohd Firdaus.  Mohd Firdaus sekali lagi mengangkat tangan sebagai tanda serah diri.
 
Dalam keadaan bingung dan takut, dia telah berundur dan jatuh ke cerun semak di belakangnya.  Mohd Firdaus telah mengambil kesempatan ini untuk melarikan diri.  Dia kemudiannya membuat panggilan di sebuah pondok telefon dan meminta kawannya datang untuk menjemputnya.  Selepas itu, Mohd Firdaus tidak mendapat sebarang berita dari Mohd Afham.  Mohd Firdaus pergi kerja seperti biasa pada keesokan hari.  Dia hanya diberitahu oleh ahli keluarga Mohd Afham bahawa Afham telah ditembak mati oleh polis pada 12 tengahari.<5> 

Kedua-dua kes tersebut diatas yang berlaku di Johor dan Kes Aminulrasyid yang berlaku di Shah Alam, Selangor<6> telah menunjukkan bahawa: 
 
Pertama, mangsa-mangsa ini semuanya “disyaki” oleh polis sebagai “perompak”.  Pihak polis turut mendakwa mangsa ditembak mati kerana cuba menyerang anggota polis dengan pisau dan pedang.
 
Kedua, tembakan yang dilepaskan oleh pihak polis adalah bertujuan membawa maut kerana tembakan semuanya disasarkan ke dada, abdomen dan jantung.
 
Ketiga, alasan bahawa pihak polis melepaskan tembakan demi mempertahankan diri sukar dipercayai oleh orang ramai.

Tindakan pihak polis melepaskan tembakan sewenang-wenang atas nama “mempertahankan diri” dan sikap yang tidak mengendahkan nyawa rakyat telah membawa kesan negatif yang serius.  Rakyat pelbagai kaum kini hidup dalam ketakutan kerana risau akan jadi mangsa seterusnya.

Mengikut tinjauan soal selidik bebas yang dibuat oleh Merdeka Centre, seramai 58% rakyat tidak puas hati dengan tindakan yang diambil oleh pihak polis dalam mengendalikan kes Aminulrasyid dan antaranya seramai 70% kaum Cina tidak puas hati dengan tindakan polis manakala untuk kaum Melayu seramai 50% tidak puas hati dan 32% puas hati, dan untuk kaum India, 64% tidak puas hati dan 18% puas hati dangan tindakan polis.  Seramai 91% rakyat seluruh Malaysia pernah dengar tentang kes Aminulrasyid<7>.  Perangkaan soal selidik ini secara kasar telah mencerminkan kecenderungan dan pendapat rakyat jikapun tidak seratus peratus tepat.
 
Rakyat pelbagai kaum menaruh harapan kepada Ketua Polis Negara Musa Hassan untuk mengambil tindakan menghentikan perbuatan kejam polis yang tidak mengendahkan nyawa, KPN bukan sahaja tidak meminta maaf kepada keluarga mangsa dan rakyat jelata di atas tidakan pihak polis tidak melindungi nyawa dan harta rakyat dengan baik malah mengeluarkan kenyataan sombong dan angkuh bahawa “beliau sedia mengarahkan anggotanya supaya tidak lagi mengawal jika itu kehendak rakyat”<8>.  Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein pula tidak mengambil sebarang tindakan terhadap kenyataan Ketua Polis Negara yang angguh dan sombong itu.

Jika keadaan tidak mengendahkan nyawa rakyat oleh pihak polis, sikap keangkuhan Ketua Polis Negara (gambar kiri) dan perangai membutakan mata Menteri Dalam Negeri terus berlaku tanpa berhenti, rakyat pasti akan berpendapat bahawa dakwaan kerajaan BN bahawa “tugas polis adalah melindungi nyawa dan harta rakyat” hanya merupakan satu penipuan.  Kalau situasi ini bertambah teruk, apa yang akan terjadi kepada usaha Tuan Perdana Menteri untuk membentuk “Satu Malaysia” adalah amat ngeri direnungi.

Justeru itu, Kami menyeru Perdana Menteri dan Kerajaan Barisan Nasional harus  bertanggungjawab atas tindakan pihak polis yang tidak mengendahkan nyawa rakyat:-

1. Mengarah Ketua Polis Negara meletak jawatan dan mengambil tindakan undang- undang ke atas anggota polis yang terbabit.
 
Sebagai pegawai tertinggi dalam pasukan Polis DiRaja Malaysia, Ketua Polis Negara dengan hanya menyebelahi hujah anak buahnya, bukan sahaja menolak tuntutan munasabah pihak keluarga mangsa dan masyarakat, malah mengeluarkan kenyataan yang angkuh dan sombong.  Ini telah menjatuhkan maruah rakyat pelbagai bangsa negara kita.  Beliau harus meletak jawatan dengan segera.  Anggota polis yang terbabit harus dibicara dan menerima hukuman dengan adil.  Pihak kerajaan pula harus menegakkan keadilan dengan membersihkan nama baik mangsa dan memberi ganti rugi kepada ahli keluarga mangsa.

2. Menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat segala kes tembak mati oleh Polis.

Pada pendapat kami, hanya Suruhanjaya Diraja yang bebas dan berkuasa dapat mencungkil rahsiah sebenar kematian mangsa-mangsa kes tembak mati polis.  Lain dengan mahkamah koronel, Suruhanjaya Diraja mempunyai kuasa untuk memanggil saksi dalam proses penyiasatan.  Mahkamah koronel pula hanya bergantung kepada bukti yang dikemukakan oleh pihak Polis untuk menentukan punca kematian.  Fungsi sebenar mahkamah koronel hanya untuk endos, dari segi undang-undang, apa-apa sebab kematian yang dikemukakan oleh pihak polis.
 
Suruhanjaya Diraja dibentuk daripada pakar undang-undang dan perubatan.  Keputusan Suruhanjaya Diraja yang berdasarkan siasatan bebas dari pelbagai aspek dipercayai lebih adil.  Suruhanjaya Diraja juga kelihatan lebih neutral dan berkecuali.

3. Menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) untuk memantau Salahguna Kuasa Polis.
 
Pada tahun 2005, Suruhanjaya Diraja yang diketuai oleh bekas Ketua Hakim Negara Mohamed Dzaiddin telah mengemukakan sebanyak 125 cadangan untuk menambahbaikkan institusi Polis DiRaja Malaysia (PDRM), antaranya termasuk penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).  Namun, cadangan tersebut tidak diambil serius oleh Kerajaan.  Sebaliknya kerajaan melalui Menteri Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Nazri, dalam jawapan bertulis kepada YB Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) di Parlimen pada 14hb Jun ini, mengumumkan kerajaan telah mewartakan penubuhan Suruhanjaya Intergriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP) di bawah naungan Jabatan Perdana Menteri pada 3 September tahun lepas<9>.

SIAP akan menguruskan aduan terhadap 21 agensi kerajaan termasuk PDRM.  Sifat keadilan, kebebasan dan keberkesanan SIAP amat diragui kerana ditempatkan di bawah naungan Kementerian Perdana Menteri.  Kami berpendapat bahawa, penubuhan IPCMC adalah satu-satunya cara untuk menghentikan salahguna kuasa dan tembak mati rakyat oleh polis.

Berikut merupakan senarai organisasi yang telah endos petisyen ini sehingga kini (Susunan ikut turutan balas) ——
 
1. Democratic Action Party ( Cawangan Taman Ungku Tun Aminah)
2. Parti Keadilan Rakyat ( Cawangan Kluang)
3. Democratic Action Party ( Cawangan Bakili)
4. Democratic Action Party ( cawangan Muar)
5. Jawatankuasa Mempertahankan SJK(c) Damansara Asal, Kluang
6. Parti Keadilan Rakyat ( Cawangan Johor Bahru)
7. Persekutaun Persatuan-Persatuan Bekas Pelajar-Pelajar Sekolah-Sekolah Cina Johor
8. Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
9. Ikatan Perpaduan Rakyat Malaysia (IKATANPADU)
10. Ikatan Perpaduan Rakyat Malaysia (IKATANPADU) Cawangan Johor
11. Malaysia Youth And Students Democratic Movement (DEMA)
12. Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)
13. Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (Kaw.Tebrau)
14. Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (Johore)
15. Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) negeri Johor
16. DAP negeri Johor
17. PRO-TEM Parti Keadilan Rakyat cabagan Tanjung Piai
18. Persahabatan Semparuthi
19. Hindraf Human Right Party
20. Persatuan Dravidar Malaysia
21. Persatuan Neri Malaysia
22. Persatuan Kebajikan Masyarakat Tamil Taman Bukit Indah
23. Parti Sosialis Malaysia ( Cawangan Nusajaya)
24. Malaysian Indian Business Association
25.Jawatankuasa Sahabat Suaram (FOS) Johor
26. Suara Rakyat Malaysia (Suaram)

Nota
<1> Lampiran 1: Sijil Kematian Augustine A/L Mahamenathan, Numbor Daftar: D 342815
<2> Lampiran 2: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2008
<3> Lampiran 3: Sijil Kematian Mohd Afham Bin Arin, Numbor daftar: D 602564
<4> Lampiran 4: Keratan akhbar Harian Metro bertarikh 22hb Oktober 2009
<5> Lampiran 5: Surat Akuan Sumpah Mohd Firdaus Bin Marsawi
<6> http://www.malaysiakini.com/news/130328
<7> http://www.merdeka.org/pages/02_research.html, "Malaysian voters have mixed views on government  KPIs – survey"
<8> http://www.malaysiakini.com/news/130559
<9> http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/6/14/mstar_berita/20100614191050

*Petisyen 26 parti politik dan NGO Johor kepada Perdana Menteri di parlimen pada 8 Julai 2010.


反贪委:未发现马哈迪涉贪:查尔斯挑战起诉韦恩证清白

Posted: 08 Jul 2010 05:29 AM PDT

Source: Merdeka Review

作者/本刊梁康 Jul 08, 2010 05:39:07 pm

【本刊梁康撰述】反贪污委员会确认由作者韦恩(Barry Wain)著作的《马来西亚独行侠:动荡时期的马哈迪》(Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times)不存在指称前首相马哈迪涉嫌贪污马币1000亿元元素,民主行动党巴生区国会议员查尔斯促请政府起诉韦恩,以证明马哈迪清白。

查尔斯(右图)表示,首相署部长纳兹里回答其国会书面回答中指出,反贪污委员会已仔细审读上述书籍,并发现当中不存在贪污行为的元素。

"纳兹里也说,由于没有触犯2009年《反贪污委员会法令》的根据,因此该委会不会开案调查此案。"

查尔斯今日在国会召开记者会上说,该书籍很清楚地显示,马哈迪当权时浪费高达1000亿元公币,并认为这是严重的贪污行为。

他也促请政府公开反贪污委员会审查该书籍的报告,以便显示政府打击贪污的透明度。

"若存在贪污,我们要知道贪污的行为如何进行,若没有贪污,我挑战政府起诉韦恩,以便证明马哈迪的清白。"


End Penan’s nightmare now, DAP rep demands

Posted: 08 Jul 2010 05:14 AM PDT

Source: The Malaysian Insider

By Shazwan Mustafa Kamal
July 08, 2010
KUALA LUMPUR, July 8 — DAP's Charles Santiago today called for a Royal Commission be set up to investigate the alarming rise in reports of sexual abuse of Penan women."The government has a responsibility to promote and protect the rights of indigenous people.

"I call upon the government to initiate a Royal Commission of Inquiry to investigate the allegations of sexual and physical violence against Penan women and girls and to make the findings public," said Santiago.

The Klang MP claimed that Malaysia has an obligation to ensure that the commission was formed, as it voted for the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples 2007.

"This is imperative, given that Malaysia has voted in favour of adopting the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples 2007," he added.

A report by the Penan Support Group (PSG), a coalition of 36 non-governmental organisations had first shed light into the "systematic sexual abuse by loggers."

Another task-force was set up after that by the Women, Family and Community Development Ministry and its findings reinforced claims of sexual abuse made in the earlier reports.

"Therefore Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and the government must ensure that justice is seen to be done to these victims who have come out to tell their stories of abuse and violence.

"These sexual and physical crimes are closely linked to the political association enjoyed by the timber companies and the ruling elite. And the political patronage has led to the timber companies flouting laws," said Santiago.

The Klang MP alleged that the state had robbed the Penan women of their land rights and denied them of their basic citizenship rights through the failure to register and issue ID cards and neglected their welfare by failing to guarantee adequate access to basic services like education and healthcare.

"The nightmare scenario for the Penan has to end, now."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan