Selasa, 3 Januari 2012

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


2012 New Year Message(en/bm/cn)

Posted: 02 Jan 2012 09:06 PM PST

2012 New Year Message By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 31 December 2011.

Let Us Embrace A Future Of A Cleaner, Greener & Safer Penang That Rewards Those Who Works Hard, Works Honestly And Works Smart.

For nearly 225 years since Penang first appeared on the world map, the fortunes of Penang has risen and fallen. Penang has prospered when we realise that for a state without any natural resources, we need to rely our human resources and develop human talent. Penang has declined when we forget that it is the energy, expertise and entrepreneurship of our people that makes Penang so unique.

Despite the divergent paths taken by different governments over these 225 years, Penang has managed to survive because our ties to each other were bonded by blood, tested by time and driven by shared values of respect for diversity that endured till this day. This tradition of harmony and mutual respect amongst the different ethnic groups and cultures, symbolised by mosques, churches, Indian temples and Chinese temples built near to each other, was recognised by UNESCO when George Town was awarded World Heritage City status on 7.7.2008.

For this reason, there is confience that Penang can defeat the extremists who appeal to beastly emotions and overcome the racists who play up to our worst fears that it is either to dominate or be discriminated. Let us not be stuck in the past of neglect, indifference or even intolerance.

Penang is willing to embrace the future. For this reason Penang aspires to transform ourselves into an international and intelligent state as this is the only route to survival in the globalised world.

As a state without any natural resources, we need to build up our human capital by training, retraining, retaining and attracting new human talents.

Penang must embrace a sustainable future with affordable housing and more green spaces. We must embrace green technology of the future, especially renewable and solar energy. Whilst green initiatives will continue to ensure that resources used today will still be available tomorrow, this must include affordable housing. The Penang state government has allocated the largest amount for affordable housing amongst all state governments in Malaysia, a RM500 million Affordable Housing Fund to ensure that we can bring up our children with dignity.

We must embrace a future without poverty. Penang is the first state to wipe out hard-core poverty in Malaysia in 2009 and implement social cash handouts. Penang will ensure that all households receive a minimum of RM600 monthly next year. Penang intends to also be the first state in Malaysia to wipe out poverty by 2015.

We must embrace a future of safe neighbourhoods where crime is low and the city safe for women and children. Whilst the police in Penang has done their share to keep crime low, the state government has done its part by installing CCTVs and start community policing to make Penang the safest state in Malaysia.

We need to rekindle our memory and renew our ties to the values of working hard, working honestly and working smart. Only by establishing institutions and creating conditions can we succeed in inspiring innovation especially centered on high technology, high-value added and knowledge intensive economy.

We must embrace a future of integrity and no corruption. Malaysia has endured a lost decade from 2000-9 of losses of 1,007 billion in illicit funds according to the Washington-based Global Financial Integrity Report, including corruption money, secretly taken out of Malaysia. In contrast Penang has achieved record budget surpluses every year including rescuing the Majlis Perbandaran Seberang Perai from bankruptcy ever since the PR state government implemented CAT governance of competency, accountability and transparency that has won praise from Transparency International.

Let us embrace a future of a cleaner, greener and safer Penang that rewards those who work hard, work honestly and work smart. Happy New Year 2012!

LIM GUAN ENG

—– BM Translation——–

Perutusan Tahun Baru 2012 Oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 31.12.2011

Mari Kita Memeluk Masa Depan Pulau Pinang Yang Lebih Bersih, Hijau Dan Selamat Dan Yang Membawa Rezeki Kepada Mereka Yang Bekerja Secara Kuat, Jujur Dan Bijak.

Selama hampir 225 tahun sejak Pulau Pinang mula muncul dalam persada dunia, nasibnya telah mengalami kemakmuran dan juga kemerosotan. Pulau Pinang makmur apabila kita sedar bahawa sesuatu negeri tanpa apa-apa sumber asli haruslah bergantung kepada sumber manusia dan pembangunan modal insan. Pulau Pinang merosot apabila kita lupa bahawa sumber keistimewaan negeri kita merupakan tenaga, kepakaran dan daya kesusahawanan rakyat kita.

Walaupun kerajaan-kerajaan yang telah memerintah Pulau Pinang selama 225 tahun ini telah mengambil pelbagai haluan yang berlainan, negeri kita masih lagi kukuh kerana hubungan sesama rakyatnya yang dijalinkan melalui darah, diuji masa dan didorong oleh semangat hormat kepada kepelbagaian. Tradisi keharmonian dan saling hormat-menghormati di antara pelbagai etnik dan budaya yang dilambangkan dalam pembinaan masjid, gereja, kuil-kuil India dan Cina di sekitar kawasan yang berdekatan, telah diiktiraf oleh UNESCO apabila George Town diberi status Bandar Warisan Dunia pada 7.7.2008. Untuk sebab ini, kita yakin Pulau Pinang mampu mengalahkan golongan pelampau yang menggunakan emosi jijik dan juga mengatasi golongan rasis yang menakutkan rakyat dengan ancaman sama ada untuk mendominasi atau didiskriminasikan. Mari kita bebaskan diri daripada sikap-sikap pengabaian, tidak peduli dan tidak toleransi.

Pulau Pinang hendak memeluk masa depan. Untuk sebab ini, Pulau Pinang bercita-cita untuk menjadi sebuah negeri yang pintar dan bertaraf antarabangsa demi berdaya saing dalam dunia globalisasi. Sebagai negeri yang tiada sumber asli, kita harus membangunkan sumber manusia dengan melatih, melatih semula, mengekalkan dan menarik modal insan.

Pulau Pinang harus memeluk masa depan yang mapan dengan perumahan mampu milik dan kawasan-kawasan hijau yang lebih. Kita harus memeluk teknologi hijau masa depan, terutamanya tenaga boleh diperbaharui dan tenaga solar. Sementara inisiatif hijau akan berterusan, perumahan mampu milik juga diberi kepentingan. Dalam pada itu, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memperuntukkan jumlah terbesar di kalangan semua kerajaan negeri di Malaysia, iaitu sebanyak RM500 juta untuk Dana Perumahan Mampu Milik demi memastikan anak-anak kita akan dibesarkan dalam keadaan yang selesa dan bermartabat.

Kita harus memeluk masa depan tanpa kemiskinan. Pulau Pinang telah menjadi negeri pertama untuk membasmi kemiskinan tegar pada tahun 2009 dengan pemberian bantuan kewangan sosial. Tahun depan, kita akan memastikan bahawa setiap keluarga di Pulau Pinang akan menerima pendapatan minima sebanyak RM600 sebulan. Pulau Pinang juga mempunyai hasrat untuk menjadi negeri pertama di Malaysia untuk membasmi kemiskinan menjelang 2015.

Kita harus memeluk masa depan yang selamat di mana kadar jenayah adalah rendah dan bandaraya kita selamat untuk wanita dan kanak-kanak. Sementara pihak polis di Pulau Pinang telah bekerja keras untuk mengurangkan kadar jenayah, Kerajaan Negeri juga telah memainkan peranan dengan memasang CCTV dan memulakan program polis masyarakat untuk menjadikan Pulau Pinang negeri yang paling selamat di Malaysia.

Kita harus memperbaharui semangat kerja yang kuat, jujur dan bijak. Hanya melalui penubuhan institusi dan kewujudan peluang boleh kita mencetuskan inovasi yang berteraskan teknologi, nilai tambah yang tinggi dan ekonomi berasaskan pengetahuan.

Kita harus memeluk masa depan yang berintegriti dan bersih. Mengikut laporan Global Financial Integriti yang berpusat di Washington, dari tahun 2000-9 Malaysia telah kehilangan satu dekad dek korupsi berjumlah RM1,007 bilion melalui penyelewengan wang haram. Sebaliknya di Pulau Pinang, kita telah mencapai lebihan bajet setiap tahun dan berjaya menyelamatkan Majlis Perbandaran Seberang Perai daripada kemuflisan sejak mengambil alih Kerajaan Negeri dengan pengamalan pentadbiran yang berasaskan prinsip CAT (Cekap, Akauntabel, Telus) yang telah diiktiraf oleh Transparency International.

Mari kita memeluk masa depan Pulau Pinang yang lebih bersih, hijau dan selamat dan yang membawa rezeki kepada mereka yang bekerja secara keras, jujur dan bijak. Selamat Tahun Baru 2012!

LIM GUAN ENG

—— Mandarin Translation —–

槟州首席部长林冠英于2011年12月31日在光大乔治市发表新年献词:

让我们拥抱一个未来更清洁、绿意及安全的槟州,奖赏那些在工作方面努力、诚实及精明的人。

槟城自225年前首次出现在世界地图上时,它经历了起起落落。当我们发现,对于一个没有任何天然资源的州属,我们需要依赖我们的人力资源及栽培人才。当我们忘了是人民的活力、专业及企业精神让槟城变得如此独特,我们开始走下坡。

尽管在过去225年,不同的政府采用了不同的治理方式,槟城还是不断前进,因为时间证明我们血脉相依,大家在彼此共同尊敬多元的价值观下一起成长到今天。这项各族群及文化和谐共处及互相尊重的传统,可以从回教堂、基督堂、兴都庙及华人神庙兴建于毗邻可以看出,也在2008年7月7月被联合国科教文组织承认,而被列为世界文化遗产城。因此,槟城有信心,我们可以打败那些诉诸可怕情绪的极端分子及面对种族主义分子,他们总是玩弄我们最恐惧的事,不是谁主导谁、就是谁被岐视。让我们不要再被过往的忽略、漠视或甚至不容忍影响,停滞不前。

槟州愿意拥抱未来。因此,槟城希望转型成为一个国际及智慧城市,这也是在这个全球化世界里唯一生存的方式。由于槟州没有任何天然资源,我们必须强化我们的人力资源,培训他们、再培训、留住人才及吸引新人才。

槟州必须拥抱一个永续未来,拥有可负担的房屋及更多绿色空间。我们必须拥抱未来的绿色科技,特别是可再生资源及太阳能。绿色计划会确保今天的资源仍为明天所用,这必须包括可负担房屋。槟州政府已经拨出一笔款项给可负担房屋,这笔款项是全马州政府当中最高的,这笔5亿令吉的可负担房屋基金将确保我们可以有尊严地养大我们的孩子。

我们必须拥抱一个没有贫穷的未来。槟州在2009成为第一个扫除赤贫的州属,并以现款发派社会福利。槟州明年起会确保家家户户每月收入至少600令吉。我们希望在2015年成为全马每一个扫除贫穷的州属。

我们必须为妇女和孩子拥抱一个低罪案及安全的邻里未来,槟州警方已经尽力确保低罪案率,州政府也已经尽力安装闭路电视,展开巡逻,让槟州成为全马最安全的州属。

我们必须重新点燃我们的记忆及更新我们对努力、诚实及精明工作的价值观。唯有建立制度及条件,我们必须启发创新,特别是在高科技、高附加价值及知识经济方面。

我们必须拥抱一个廉洁及没有贪污的未来。根据全球金融廉洁报告,马来西亚在2000年至2009年期间非法外流资金高达10万70亿令吉,包括贪污后被暗中带出国的金钱。相比之下,自从民联政府推行能干、公信及透明的施政方针,槟州每年都有财政预算盈余,包括拯救了威省市政局的濒临破产情况,我们甚至获得国际透明组织的表扬。

让我们拥抱一个未来更清洁、绿意及安全的槟州,奖赏那些在工作方面努力、诚实及精明的人。新年快乐!

林冠英

Tiada ulasan:

Catat Ulasan