Ahad, 5 Disember 2010

Charles Santiago

Charles Santiago


Inflasi tinggi menyebabkan kenaikan harga petrol

Posted: 05 Dec 2010 11:16 PM PST

Source: Selangorkini

SHAH ALAM, 3 Dis – Kenaikan harga barangan bersubsidi iaitu petrol RON95, gas LPG, diesel dan gula jelas menunjukkan kadar inflasi negara sememangnya tinggi dan bukannya sederhana seperti yang diuar-uarkan oleh kerajaan Umno-BN.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago menjelaskan apabila inflasi tinggi, harga hampir kesemua barangan dan servis akan meningkat tetapi impak terbesar adalah pada sektor pengangkutan dengan kenaikan harga tambang bas dan sebagainya.

"Bila harga naik juga bermaksud inflasi telah naik, dan kerajaan selalu mengatakan bahawa inflasi tidak naik tetapi dalam keadaan-keadaan sederhana. Tetapi apabila saya berbincang dengan warga miskin, di jalanraya, di pasar, mereka kata kebanyakan harga barang telahpun naik. Tahun ini sahaja, bulan ke bulan harga naik," kata beliau kepada Selangorkini, petang tadi

Beliau yang mendapat berita berkenaan kenaikan harga RON95 yang dijangka naik lima sen bermula tengah malam ini berkata penurunan subsidi oleh kerajaan Umno-BN hanya akan memiskinkan lagi rakyat jelata.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan memang hendak menurunkan subsidi untuk rakyat, tapi untuk kaya dan kroni dia masih bagi subsidi. Tetapi untuk rakyat jelata yang miskin, pekerja, petani, dan penganggur dan orang-orang yang berpendapatan rendah, mereka tidak akan mendapat apa-apa," tegas beliau lagi.

Beliau seterusnya berkata dakwan kerajaan bahawa inflasi tidak begitu berubah hanyalah 'public relations' (perhubungan awam) sahaja.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata tindakan menaikkan harga barangan asas termasuk minyak petrol jelas menunjukkan bahawa kerajaan Umno Barisan Nasional tidak menghiraukan kesusahan rakyat.

"Jangan lupa ia akan mencetuskan tekanan inflasi. sebab barang-barang ini bersangkutan seperti petrol, gas, diesel, gula ada dalam perkhidmatan dan produk. tenaga diesel, gas ini penting. semua pengedar, pengilang, peruncit, pengguna akan menanggung dengan kenaikan ini', ujarnya petang tadi.

Menurutnya, BN tidak mempedulikan nadi rakyat kerana kenaikan harga berkenaan juga secara tidak langsung akan mencetuskan kenaikan pelbagai barangan asasi.

""Dengan kenaikan barang asasi ini bakal mencetuskan tekanan dan keperitan kehidupan rakyat berpendapatan rendah khususnya kerana mereka ini kalau kita fikir, orang yang berkerja ada juga mungkin kenaikkan gajinya…tetapi kalau orang yang tidak berpendapatan tetap dan tiada gaji, apa kenaikan pendapatan mereka? mereka terbeban dengan kenaikan ini" katanya lagi.

Beliau menambah kenaikan tersebut juga membayangkan kerajaan terhimpit untuk mendapatkan dana atau meningkatkan pendapatan mereka.

Menurutnya lagi, setelah kerajaan BN gagal mengemukakan pembentangan cukai baru GST, mereka mengambil jalan untuk menaikkan harga barangan asa berkenaan secara berperingkat.

""Kerajaan tetap mencari pendapatan untuk mereka dengan memangsakan rakyat, rakyat perlu dimangsakan…bukan dengan kegiatan ekonomi, pelaburan, produktiviti dan sebagainya," tambah beliau lagi.


Serah memo air kepada Agong

Posted: 05 Dec 2010 11:13 PM PST

Source: Selangorkini

Tian Chua

100 ribu rakyat Selangor telah menandatangani memorandum membantah kenaikan tarif 37 peratus yang akan diserahkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Sultan Mizan Zainal Abidin selepas perarakan yang bermula dari Masjid Negara, jam 12 tengah hari.

"Ini adalah perhimpunan menyatakan pendirian warga selangor dan Wilayah Persekutuan terhadap satu aset awam yang perkosa sesetengah pihak untuk keuntungan. Apa yang kerajaan PR Selangor cuba lakukan ialah kembalikan semula hak ini sebagai satu aset awam kemudahan untuk rakyat jelata," kata Ahli Parlimen Batu, Tian Chua.

Beliau berkata, Syabas termasuk Kerajaan Persekutuan, menggunakan pelbagai kaedah untuk menghalang Kerajaan Pakatan Selangor bagi mendapatkan hak air selama dua tahun.

Khalid Samad

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ketika sidang media turut menyuarakan jalan terakhir kerajaan negeri menggunakan suara rakyat mengembalikan hak kerajaan negeri itu.

"Kerajaan negeri Selangor cuba buat apa yang sepatutnya dilakukan. Telah cuba berunding dengan Syabas, sudah membuat tawaran RM5.7 bilion, sudah cuba berunding dengan Kerajaan Pusat.

"Tapi atas sebab-sebab kepentingan politik maka semua usaha Kerajaan Negeri Selangor, digagalkan. Maka akhirnya kita tidak ada pilihan, melainkan zahirkan sokongan rakyat terhadap usaha untuk membatalkan penswastaaan dan mengembalikan aset negeri Selangor kepada kerajaan negeri," kata beliau.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago menyentuh mengenai tabung Budi di bawah Syabas berkata, ia amat mengelirukan rakyat.

"Apa yang Syabas buat, mereka pergi ke rumah-rumah, kalau mereka mahu derma air itu sebanyak RM11.40 yang dikatakan akan diberikan kepada rumah yang tidak dapat air percuma.

Charles Santiago

"Tapi persoalannya wang itu dibayar oleh Kerajaan Selangor. tetapi sekarang Syabas kata ini dalam rangka Tanggung Sosial Korporat mereka. Tapi tindakan mereka ini mengelirukan rakyat," kata beliau pada sidang media yang sama.

Menurut Charles lagi, Syabas kelihatan lebih tertekan apabila tetap berdegil tidak akan memberhentikan kegiatan mereka walaupun menyedari perbuatan tersebut salah kerana menggunakan wang kerajaan negeri.

Dalam pada itu, program anjuran Kerajaan Negeri Selangor itu dijangka akan bertembung dengan sebuah kumpulan pro-Umno Selangor yang menggelar diri mereka sebagai Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GapS) akan menyerahkan memorandom kepada Yang Di-pertuan Agong, 'bukti penyelewengan 30 perkara' di negeri itu.

Antaranya termasuk isu pembelian hutang syarikat Talam Corporation, penutupan Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) dan 'kegagalan' mengutip hasil pasir seperti yang dijanjikan.


免費水轉移給非法屋民‧雪州水供遭斥慷他人之慨

Posted: 05 Dec 2010 09:49 PM PST

Source: Guang Ming

(吉隆坡2日訊)民主行動黨巴生區國會議員查爾斯聖地亞哥透露,雪蘭莪水供公司(Syabas)慷他人之慨,將雪蘭莪州政府提供給州內人民的首20立方米免費水供,轉移給非法木屋區居民。

他聲稱,早於一兩個月前開始,雪水供公司不斷遊說雪蘭莪州某些地區居民捐出自己的20立方米免費水,以轉移給有需要的人士,包括非法木屋區。

"雪蘭莪州政府給予州內人民的首20立方米免費水供價值11令吉40仙,等於州政府每年必須撥出至少1100萬令吉來津貼人民,這筆錢並不是由雪水供公司支付。"

他說,雪水供公司自稱履行"企業社會責任",以協助社會貧戶獲得免費水供,其實是佔雪蘭莪州政府的便宜,更是違法行為,若不馬上停止,雪蘭莪州政府將採取法律行動。

來自雪蘭莪州的民聯國會議員週四在民主行動黨士布爹區國會議員兼雪蘭莪州高級行政議員郭素沁帶領下,在國會走廊召開記者會,號召雪蘭莪及聯邦直轄區的居民響應12月5日的"雪蘭莪州還水於民大集會"。

郭素沁說,雪蘭莪州政府號召於週期日發動一場大型集會,以提呈備忘錄給國家元首,要求陛下介入捍衛雪蘭莪州子民的水權,否決國陣前朝政府於1997年將水務私營化給雪蘭莪水供公司的政策,並把它交還給雪蘭莪州子民。

她指出,州政府也推介"雪蘭莪州還水於民運動"網站及聯署簽名運動,反對雪水供公司調高水費37%,以及支持州政府推行的20方米免費水措施。


PM: Set aside political differences to resolve S’gor water stalemate

Posted: 05 Dec 2010 07:43 PM PST

By WANI MUTHIAH and LESTER KONG

 

KUALA LUMPUR: All political issues and differences should be set aside to resolve the water issue stalemate in Selangor, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He also urged all the parties involved in the stalemate to resolve the issue quickly, adding that the crisis had arisen due to the difference in views between the Federal and Selangor governments.

"Because it's a serious problem, we should set aside political issues and differences to settle this.

"We must look at the request of the people more than anything else," he told reporters after the Barisan Nasional Convention here Sunday.

Najib was responding to Sultan of Selangor Tuanku Sharafuddin Idris Shah's warning that the water transfer project between Selangor and Pahang could cause a water crisis if not resolved fast.

In Klang, state Water Review Panel member Charles Santiago said Selangor would be forced to fork out more money if the water impasse continued.

Santiago, who is also Klang MP, said a clause in the concessionaire agreement between Selangor and Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) allowed for a penalty to be charged if a scheduled increase in tariff did not take place.

"This took effect at the end of 2008 and given this the state government must pay the penalty for 2009, 2010 and until the issue is resolved," said Santiago when contacted.

Santiago, who is also the Coalition Against Water Privatisation (CAWP) coordinator, said it was crucial for Selangor to take over the state's entire water industry so that the people receive cheap and good quality water.

"If the state government does not take over, there will be a 37% tariff increase followed by a subsequent 25% and 20% increase within the next six years," he claimed.

He added that with the state managing the water industry, the tariff increase would only be an initial 12% followed by 12% and another 12% within the same frame of time.

"The state will not make any profit but merely produce and provide cheap and clean water for the people," he said.

Santiago also pointed out that the battle between Syabas and the state over the restructuring of Selangor's water industry and the state's water security were two separate issues.

"Water security is a non-issue at the moment as we are not facing any water rationing or shortage," said Santiago.

However, he said the electrical and electronics manufacturing sector complain that the state's water was not clean enough.

The water provided by Syabas was not up to par and manufacturers that need very clean and soft water are forced to install huge water purifiers that cost a lot of money, said Santiago.

Santiago also said that, in the event a water crisis did happen in the future, it would be because of climate change and not other factors.

He added that given that more than 90% of water for consumption came from rivers, it was crucial that they were kept clean.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan