Isnin, 27 September 2010

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


Ucapan YB Wong Hon Wai - Lembaran Baru dalam Sejarah Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang

Posted: 27 Sep 2010 06:39 AM PDT







Ucapan Pengerusi Lembaga Muzium Negeri Pulau Pinang –
YB Wong Hon Wai Sempena Majlis Menandatangi Perjanjian Penyerahan Bangunan No.57 Jalan Macalister


Yang mulia saudara Pengerusi Majlis,

Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tuan Lim Guan Eng,
Yang berusaha Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah merangkap Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Ar. Cik Hajah Patahiyah Binti Ismail,
Yang Berhormat Ahli-Ahli Mesyuarat Negeri Pulau Pinang,
Ahli-Ahli Lembaga Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang,
Ahli-Ahli Jawatankuasa Balai Seni Lukis Pulau Pinang,
Yang Berbahagia Dato-Dato, Datin-Datin
Ketua-Ketua Jabatan,
Rakan-Rakan Media,
Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekalian.

Selamat pagi dan salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Ketua Menteri, Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Dato-dato, serta hadirin dan hadirat sekalian kerana sudi meluangkan masa untuk bersama-sama dalam majlis yang sangat bererti ini.

Hari ini membuka lembaran baru bagi Muzium Negeri dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang. Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang telah ditubuhkan pada tahun 1964 di Lebuh Farquhar dan ia dibuka secara rasminya oleh Gabenor Pulau Pinang yang pertama, Raja Tun Uda Al Haj Bin Mohamad pada tahun 1965. Pada tahun 1994, Balai Seni Lukis Negeri Pulau Pinang telah berpindah ke Dewan Sri Pinang manakala Muzium Negeri kekal beroperasi di Lebuh Farquhar.

Setelah saya dilantik menjadi Pengerusi Lembaga Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang pada Jun 2009 dan ditugaskan portfolio Kesenian dalam Kerajaan Negeri Pulau Pinang, saya telah meneruskan usaha penambahbaikan dari segi infrastruktur serta kualiti pameran muzium dan balai seni lukis. Bersama dengan ahli Lembaga Muzium dan serta sokonganan dari pentadbiran MPPP serta ahli Majlis MPPP, kita telah berjaya menggariskan terma penggunaan Bangunan No. 57, Jalan Macalister dan usaha penyerahan bangunan telah disusuli.

Setinggi-tinggi penghargaan saya sampaikan buat Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Ar. Cik Hajah Patahiyah Binti Ismail serta Ahli-Ahli Majlis dan pentadbiran MPPP kerana berkongsi visi dengan Lembaga Muzium iaitu visi kita untuk menjadikan No 57, Jalan Macalister sebagai muzium dan balai seni lukis tambahan untuk menonjolkan lagi kekuatan warisan sejarah dan kesenian negeri Pulau Pinang. Muzium di Lebuh Farquhar akan dikekalkan dan No. 57 akan ditonjolkan sebagai satu lagi tambahan kepada muzium dan balai seni lukis negeri sedia ada.

Setelah George Town dinobatkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, usaha kerajaan negeri dari segi penonjolan kekuatan dari segi warisan, kebudayaan dan kesenian telah dirancakkan. Kerajaan negeri telah menubuhkan George Town World Heritage Incorporated dan pelbagai inisiatif serta usaha telah dijalankan. George Town Festival telah dirayakan dengan meriahnya pada bulan Julai 2010. Lembaga Muzium dan Balai Seni Lukis Pulau Pinang akan terus berusaha dengan semua pihak samada dari awam atau swasta untuk terus memainkan peranan aktif untuk menonjolkan kekuatan George Town sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Hadirin-hadirat yang dihormati sekalian,

Kejayaan sesebuah institusi perlu berpandukan moto yang ditetapkan. "Pendidikan Muzium untuk Semua" juga digunakan oleh Muzium Negeri Pulau Pinang. Pendidikan muzium ialah suatu pembelajaran dengan yang dapat dilakukan dengan melihat bahan pameran, menyentuh koleksi artifak yang dipamerkan dan merasai kekukuhannya, mendengar penjelasan yang diberikan tentang koleksi artifak yang dipamerkan, memegang bahan koleksi yang dipertontonkan (pengalaman) melalui himpunan koleksi atau artifak yang dipamerkan di sesebuah muzium.

Keunikkan negeri ini telah memperkenalkan Pulau Pinang ke mata dunia. Kewujudan sebuah lagi muzium dibawah naungan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dapat memperkembangkan, memelihara dan memulihara dengan sebaik-baiknya khazanah dan warisan budaya, seni dan sejarah Pulau Pinang.

Sehubungan itu, saya sangat berharap agar orang ramai, para pelancong dan pecinta-pecinta sejarah tanah air, terutamanya Pulau Pinang memberikan sokongan sepenuhnya dalam memajukan institusi pelancongan dan pengekalan warisan negeri. Sokongan yang padu dan kuat daripada pelbagai pihak dapat mengekalkan warisan nenek moyang kita. Tanpa anda, muzium tidak akan berfungsi dengan sepenuhnya.

Saya telah banyak melawat muzium sebelum saya berkecimpung dalam arena politik pun. Setiap kali berpeluang mengunjungi sesebuah bandar, saya akan mengambil kesempatan untuk mengunjungi muzium. Betapa sedih dan ngerinya pengalaman Perang Dunia Kedua apabila saya melawat Memorial Pearl Harbour di Hawaii dan Muzium Perang di Hiroshima, Jepun. Betapa aslinya dan takjubnya terhadap permulaan tamadun manusia di Muzium di Bandar Arashu, Tanzania, Afrika. Betapa moden dan kosmopolitan muzium-muzium di Singapura. Betapa panjangnya tamadun-tamadun dan koleksi Diraja dirasai di the Palace Museum of Taipei. Semua ini merupakan sumber pendidikan kepada orang-orang tempatan dan juga kepada pelancong asing.

Jawaharlal Nehru, bekas Perdana Menteri India yang terkenal pernah berkata "Art galleries and museums in a great city are like windows which look out on the broader, richer and deeper things of life". Melalui balai-balai seni lukis dan muzium-muzium yang terdapat di sesebuah bandaraya, orang ramai dapat menghayati nilai-nilai murni dalam kehidupan secara menyeluruh dan mendalam. Malahan, pelawat asing juga dapat memahami kehidupan sesebuah bandaraya melalui karya-karya dan koleksi dalam balai seni lukis dan muzium di bandaraya tersebut.


No. 57, Jalan Macalister akan memakan masa 3 hingga 5 tahun untuk menjadi mantap dengan koleksinya. Bandar Rome bukan dibina dalam satu hari. Begitu juga dengan satu muzium perlu masa beberapa tahun untuk menjadi presentable kepada orang awam. Muzium-muzium yang terkenal di British Museum telah melangkau masa satu ratus tahun untuk menjadi matang dan terkenal dengan koleksinya. Oleh itu, kita akan teruskan usaha kita untuk memperkasakan muzium dan balai seni lukis kita.

Akhir kata, saya dengan lafaz lega dan berterima kasih kepada semua yang terlibat kerana bertungkus-lumus dan berusaha tanpa mengenal penat dan lelah menjalankan tanggungjawab dalam kerja-kerja penyerahan bangunan. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada kakitangan MPPP dan Muzium dan Balai Seni Lukis kerana telah menjalankan tanggungjawab dengan cemerlangnya dalam urusan penyerahan bangunan ini.

Sekian, terima kasih.


移交57号建筑物仪式 - 槟城博物馆委员会主席黄汉伟讲稿
(18-09-2010)

槟州首席部长 林冠英首席部长
信托委员会主席兼槟岛市政局主席 芭迪雅女士
各位国州市议员
槟州博物馆及艺术画廊委员会委员
Dato-dato, Datin-datin
各部门负责人
各位记者朋友

大家早上好,
博物馆及艺术画廊掀新页
首先, 我要感谢槟州首席部长林冠英, 槟州市政局主席芭迪雅女士及各位贵宾们今天愿意拨出您们的宝贵时间, 一同出席参与今天这个非常具有意义的移交仪式.

今天对于槟州博物馆及艺术画廊来说, 可算是一个新的旅程碑. 槟州博物馆及艺术画廊在1964年于乔治市华盖街成立, 并于1965年由槟城第一位州元首, Raja Tun Uda Ai Haj Bin Mohamad正式开幕. 因为地方有限, 槟州艺术画廊就在1994年搬迁至槟州大会堂, 而槟州博物馆则依旧在华盖街至今.

本人在2009年6月被委任为槟州博物馆及艺术画廊委员会主席, 并掌管槟州艺术部, 我尽我最大的努力改善博物馆及艺术画廊, 无论是在建设或者是展览素质方面. 在博物馆委员会的支持下, 同时也得到的槟岛市政局的配合, 我们成功的租借这一座充满历史背景及广阔的建筑物 - 中路57号 (No.57, Jalan Macalister).

我非常的感谢槟州市政局主席芭迪雅女士, 市议员及市政局官员们的配合, 因为槟州市政局与博物馆委员会的理念是一致的, 我们都想把这座建筑物变成我们的博物馆及艺术画廊, 这无疑是对槟城历史文化保留及艺术的最大帮助. 从此以后, 中路57号将成为槟州第二座博物馆及艺术画廊.

至从乔治市被列为世界文化遗产以后, 槟州政府在文化遗产及艺术方面都尽了很大的努力. 州政府已经成立了乔治市遗产机构, 个各部门准备就绪. 我们也在今年举办了为期一个月的乔治市节庆 (George Town Festival). 博物馆委员会及槟州艺术画廊将会配合所有的部门包括私人界, 以继续大力的推广乔治市为世界文化遗产地区.

各位来宾,

一个成功的机构, 必须拥有一个坚定的格言, 而槟州博物馆的格言就是 "博物馆教育予全体人民". 博物馆教育是一种学习, 学习展览物品, 展览品的由来, 历史, 学习如何把展览物品排放在博物馆内. 现在, 槟城是一个受世界瞩目的城市, 一座在政府旗下的博物馆更应扩充, 增加更多的收藏品, 槟城的文化历史及艺术.

在这里我非常的希望大家, 游客及历史爱好者, 尤其是槟州政府全力支持本地旅游业及大力推广本地文化遗产. 如果没有大家的支持, 一座博物馆也变成没有意义了.

我每到一座城市, 如有机会, 我一定前往参观当地博物馆. 最令我印象深刻的在夏威夷的珍珠港纪念馆(Memorial Pearl Harbour) 及日本Hiroshima的战争博物馆, 这些都是世界二战所遗留下来的物品, 我非常的感触, 因为我国也是一个受世界二战影响的国家. 除了这两座城市的博物馆以外, 还有在非洲坦桑尼亚的人类进化博物馆, 新加坡的现代化博物馆还有台北国立故宫博物馆. 博物馆就像是一个教育中心, 将这里的文化历史, 人类发展展现在旅客眼前.

前印度总理贾瓦哈拉尔。尼赫鲁曾经说过一句话"艺术画廊及博物馆就像是一座伟大城市的窗口, 这个窗口可使到这座城市更广阔, 丰富及深诚的意义.' 透过博物馆旅客们更能深入的的了解一个地方的文化.

中路57号将需要3到5年的时间才能建立为真正的博物馆, 就如罗马也不是一天可以造成的一样. 一些著名的博物馆就像英国博物馆就用了差不多一百年的时间, 慢慢的累计下来的.

最后, 我跟所有给予充分配合的单位说声谢谢, 因为他们才有今天的移交仪式.

谢谢.

Pembaharuan Polis 警队改革: 促打击罪案捍卫廉正人权

Posted: 27 Sep 2010 06:15 AM PDT





Ucapan di Wacana Rakyat: Polis Pembela Rakyat? di Butterworth.

黄汉伟:警队还有烂苹果

槟州行政议员黄汉伟(左图)表示,本身虽是槟州政府成员而常与警方有互动,但数据显示烂苹果处处可见,制度改革仍迫在眉睫。

黄汉伟也是一名律师,他表示,20009年共发生7宗扣留所死亡案件,古甘的遭遇将警方恶待嫌犯的暴行展露无遗。

"不仅如此,滥权事件尚包括射杀嫌犯、随性逮捕、滥用延扣程序、转换警局、剥夺法律资讯权,甚至是逮捕律师等。"

"内长希山慕丁曾允诺检讨警察法令第27条文,但仍不见修改。"

促打击罪案捍卫廉正人权

针对各种弊端,他鼓吹警方回归本位,即打击罪案、捍卫廉正与人权,同时政府要有典范转移,如重新调配资源与拨款。

他不满说,在告别反共、马印冲突及冷战的时代后,政治部成员人数仍与刑事调查组不相上下,以纪录政治人物演说为要务,协助当权者压制在野党。

他举例,尽管该党当年曾起诉金宝警区主任,但当局现仍限制晚宴仅可用餐,不可发表政治演讲,派警员将现场重重包围

Full text at http://www.malaysiakini.com/news/143707

Less than a kilometre away from the Butterworth police station, a forum on the credibility of the force went on uninterrupted despite fierce allegations by panellists that the police were 'corrupted tools of the BN government".


Dubbed 'Public Forum: Is the police the defender of the people?' organised by several NGOs at the Dewan Dato' Haji Ahmad Badawi last night, participants reiterated the urgent need to revive the Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) which was shelved in 2006.

These renewed calls for the IPCMC come amidst a leadership change in the flagging force where Inspector General of Police Ismail Omar replaced former chief Musa Hassan recently.

About 100 participants who attended the meeting despite the heavy rainfall, heard horror tales of police abuse against distinguished political figures like PKR supremo Anwar Ibrahim and ordinary folks, including foreign workers.


Full text available here http://www.malaysiakini.com/news/143695

Reforming the Police Force 警队改革之路

Posted: 27 Sep 2010 05:42 AM PDT

警队改革之路
黄汉伟 - 亚依淡州议员兼槟州行政议员

上个星期受非政府组织人民之声 (SUARAM)及国际特赦组织(Amnesty International)之邀为一项警队改革的讲座会发表演讲. 同台演讲的是经验丰富的回教党籍国会议员马夫兹, 公正党州议员王敬文律师, 及社运份子社会党的阿鲁.

警队改革是老掉牙的课题. 我重看了大马人权委员会2009年报告书及人民之声的年度报告书. 警队改革是需要彻底的重思警队的角色, 而非单单撤换警察总长就能成事.

香港警队在70年代贪污腐败极度严重. 华探长犹如黑社会大哥般分地盘, 呼风唤雨. 这局面最终扭转过来, 香港廉正公署成立向警队开刀, 警队号召大批警员在廉正公署办公室前示威. 这一段画面令人印象深刻, 最终英国人港督宣布特赦, 以往警队贪污案件既往不咎, 才把警队及廉正公署对立的局面平息下来.

马来西亚警队最大的问题是幕后政治干预过多. 且看安华一案就可得知政治及警队的关系. 一名全国警察总长在扣留所向一名手无寸铁的政治人物挥拳. 这名警察总长最后为此一拳付了代价, 法庭判了刑, 但这一拳却是一个很糟糕的示范.

我说警队改革是3大重点, 即回归警队角色打击罪案, 维护廉正及遵守人权. 警队须重新思考其工作哲学及重点. 为什么还需要维持一大票的特别小组 (Special Branch). 这特别小组为对付共产及马印对抗的历史产物, 为什么不把这特别小组人员调派去街上, 花园住宅区里维持治安及打击犯法行为. 为何特别小组把人力资源放在出席反对党的演讲会?

政府应设立独立警察投诉与行为不检委员会 (IPCMC), 以监督警方的独立性及滥权行为, 免于外来政治干预或指示. 高喊亲善口号及佩戴反贪污徽章, 这仅仅只是公关行为.

当然警队改革最重要要素是去政治化, 回归专业, 专注警察事业打击罪犯, 这是公民社会及人民所期望看到的.

Weekly column - The dream of 916 - 916的梦

Posted: 26 Sep 2010 09:02 PM PDT

My weekly column in Red Tomato published on 17-9-2010.

法政随笔

黄汉伟, 亚依淡州议员兼槟州行政议员

916的梦

916是一个争议性的符号, 看你是问那一类型的马来西亚人. 你问金饰业者, 那是22 克拉. 你问对政治敏感度高者, 那是变天大计.

真正的916 精神是1963 年9月16日, 砂劳越及沙巴正式与马来半岛组成马来西亚的纪念日. 那是一个划时代的纪念日. 沙巴20 点条约及砂劳越18 点条约列明有条件性的加入. 这个国家叫做马来西亚而不是Melayu Raya. 回教在砂沙并非官方宗教. 砂沙还维持着比西马其他州更大的自主权-从劳工, 移民政策, 各项土地风俗, 民事服务, 语文, 税收等.

长久以来, 中央越来越集权, 从土地法典到回教管理都向统一处理, 唯独东马例外.

东马有自己的民事服务, 砂劳越策划局资深官员告诉我, 他一贯以英文向布特拉再也的中央官员书信来往及会议发言. 他的思考角度并不是马来西亚的一个州而是砂劳越人. 砂沙还保留内阁制, 也叫部长制, 而非行政议员制.

这符合了联合邦精神. 每个州有各自的特色, 各自的经济活动, 为什么每项政策都要统一化? 统一化最大的弊病就是失去灵活性及失去了自主权.

民联执政了半岛四州, 这也掀起了对于联邦宪法的新思考. 州的主权在那里? 以往的模式国阵联邦政府的统一政策, 国阵州政府没有说不的份, 说不将会官纱帽不保. 现在时代不同了.

916的梦想是卡达山人想拍一部卡达山语的土产电影, 它不会再发生像«初恋红豆冰»般被政策歧视要抽税20巴仙. 916般的梦想是伊班籍作家以英文书写小说而被提名国家文学奖, 当然这还包括用华文, 淡米尔文及其他语文的文字创作者. 现在这还是梦想, 国家政策以统一化而只认可以马来西亚语为创作语言. 这是反世界潮流. 君不见历届诺贝尔文学奖都开放给各语文的创作家.

916 今年第一次在马来西亚成立47年以来被联邦政府列为公共假期. 一股州政权联合力量将会使到州权崛起而促使中央集权统一时代的落幕.

Weekly column - The progress of Human Rights for the past 10 years: 十年人权梦

Posted: 26 Sep 2010 08:52 PM PDT

My weekly column - The progress of Human Rights for the past 10 years published at Red Tomato Newspaper 24-9-2010.

法政随笔

黄汉伟, 亚依淡州议员兼槟州行政议员

十年人权梦

在烈火莫熄社会运动的萌芽期, 国会通过了成立大马人权委员会法案. 那是一九九九年的事. 隔年, 大马人权委员会正式成立.

虽然这是拥有法定地位, 每年都得向国会呈年度报告书, 但 这十年内国会没有特别议程辩论该报告书. 很多时候, 只有进取的国会议员翻阅报告书及在个别国会辩论讲词提及.

2009 年度大马人权委员会的报告厚达215 页. 报告提及对当局敏感的课题如提议废除内安法令, 印刷法令, 官方机密法令等公民社会长年来斗争的课题. 该报告亦提及废除死刑及终身监禁的刑罚. 无疑的大马人权委员会的主张是符合时代性及反映公民社会的诉求. 该委员会在2009 年也探访了14 个扣留所, 监牢, 外劳扣留中心, 确保囚犯的基本人权得到保护.

值得一提的是该委员会在2003 年发布了一份长达62 页有关内安法令扣留犯的报告. 这也是一份所有研究内安法令课题的研究者所必读的一份重要报告.

近年来, 人权委员会避重就轻转而向非政治课题如儿童权力, 原住民课题, 什至乐龄人士课题. 人权委员会 的2009 年报告书建议政府成立一个特别部门以处理乐龄人士资料库以及相关议题. 这些都是学有专精的学者在为国家人权课题上献策.

献策是一回事, 如何落实是另外一回事. 如果掌权者推动人权进展没有政治意愿的话 , 那么一份完善的报告书只能年复一年精美的印刷, 放进国会议员的公事包, 随风而去.

为什么人权委员会无法施展其力量? 为什么只在吉隆坡, 沙巴及砂劳越设立办公室而在半岛其他州属连一个办公桌都没有? 为什么当局冷落了人权报告书.

我对于马来西亚人权进展是抱着乐观的态度. 旧时社会, 国王的话即是法律, 皇帝要你三更死, 你不能呆到五更. 社会政治制度的进步是从人治进化到法制社会. 超过10年以上的法律都应检视其时代性及是否仍然符合现今制度及人民的要求. 议会通过法案来为这个社会建立秩序及约束各政府机关及个人的权力以使到这个社会趋向理性. 但法律并不是刻在石头上般难以磨灭, 法律改革要政治力量(政党及议员), 公民社会及媒体的推动才能成事.

2010 年9 月9 日是人权委员会成立第十个人权纪念日. 回首十年路, 政治改革的号角已吹响了4个半岛州属以及全马各地主要城市. 1960 年内安法令从40 年延伸到50 年的历史居然还原封不动. 有在朝政党主张 改良论, 随着政治人物的交替, 改良论的正当性已经破产.

纳吉须学奥巴马, 上任立志推动健保法案改革, 签署了法令, 名留史册, 这不需十 年.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan