Jumaat, 3 September 2010

Charles Santiago

Charles Santiago


津贴不可废

Posted: 03 Sep 2010 02:39 AM PDT


Galakkan Dialog Antara Agama Untuk Menggarap Keharmonian Negara

Posted: 03 Sep 2010 02:13 AM PDT

Saya teramat marah dan terkilan akan vandalism yang berlaku di salah sebuah surau di Seremban. Surau yang telah disimbah dengan cat merah pada dinding dan pintu belakangnya.

Tindakan ini amat memalukan dan menjatuhkan maruah kerana ia bertentangan dengan ajaran agama yang mengajar kita supaya menghormati sesama agama.Hal ini amat mengguris perasaan orang Islam terutama sekali ia berlaku dalam bulan Ramadhan.

Selain itu,pada Januari yang lepas kita telah menyaksikan perobohan gereja,masjid dan kuil Sikh.Kesemua ini berlaku akibat kegagalan kerajaan untuk mencari jalan penyelesaian dalam mengurangkan semangat perkauman di negara ini.

Selain itu, kita menyeru kepada semua rakyat Malaysia dan pengikut setia seperti Ibrahim Ali, Dr Mohd Ridhuan Tee dan mufti Perak yang terkenal Harussani Zakaria untuk kembali ke kampung halaman masing-masing.

Tindakan perkauman melampau ini bukan sahaja mencemarkan nama baik negara,malah mampu mencarik dan memusnahkan keutuhan social rakyat Malaysia.Lebih-lebih lagi, ianya menempelak usaha dan slogan Perdana Menteri Najib Tun Razak iaitu gagasan 1Malaysia yang mengangankan perpaduan negara melalui kesatuan kaum.

Mari kita renung sejenak implikasi dari serangan ini yang boleh mendorong kepada jenayah dan ketakutan.Justeru itu, saya menyeru kepada semua pemimpin negara untuk tampil mengadakan dialog dan perbincangan terbuka dengan para pemimpin politik,wakil masyarakat sivil dan pemimpin agama untuk mencari penyelesaian agama terus berlaku.

 

Charles Santiago

Ahli Parlimen Klang

 

 


鼓励国家以多种信仰的对话方式 来促进该国的和谐。

Posted: 03 Sep 2010 02:11 AM PDT

我激烈地谴责最近用红色漆塗在芙蓉回教堂墙壁和后门以故意破坏的犯者。

这种可耻和怯懦的行为违,已违反了尊重和崇敬所有宗教的教义条件。

这对穆斯林教徒是一种敏感的感受,特别在这斋月。

今年一月初,我国也遇到教会,清真寺和锡克庙攻击企图纵火。

这种腐败的攻击使国家政府未能以正确的方案来解决种族关系的纠纷,它也反映了国家的种族政治恶化。

更糟糕的是,我们喜欢的人易卜拉欣阿里,和穆罕默德郑博士和霹雳州昭著扎卡里亚呼吁马来西亚国民返回家园。

如此丑恶,玷污和破坏了国家的社会结构。不知是单单提起要蔑视首相纳吉"一个马来西亚" 的言论,而在零度同过来关注全国种族团结的民族融合。

让我们丰反映这次的袭击,在闪诱我们形象之前是血污和惊恐的。

因此,我要求政府停止分散公众的问题和工作,以促进人与人之间的密切关系。

我也呼吁该国的领导,主办更多种信仰的对话方式与政治领导,民间社团代表和宗教领袖社会代表和宗教领袖,如何解决宗教的纷争。

 
查尔斯圣地亚哥
国会议员,巴生


Tiada ulasan:

Catat Ulasan